امواج
امواج

امواج

درآمد شبکه های اجتماعی از کجا تامین می گردد

همین طور که این سوال ذهن من را مدتی است درگیر کرده است ، قطعا در ذهن بیشتر کاربران شبکه های اجتماعی آمده که این شبکه ها که  روز به روز هم به تعدادشان افزوده می شود و کاملا رایگان به نظر می آیند و عملا ما برای استفاده از آنها مبلغی پرداخت نمی کنیم از کجا تامین می گردند؟!!

یک نوع دیدگاه پیشرفته تر هم وجود دارد و  دسته محدود تری از کاربران که دید بازتری دارند این مساله برایشان به وجود آمده که سیاست و خط مشی این اپلیکیشن های اجتماعی به کجا ختم می گردد

تبلیغات

خوشبینانه ترین تصوری که می توان از درامد این شبکه ها داشت، تبلیغات است . وقتی بحث از تبلیغات می شود شاید در ذهنمان تبلیغات مرسوم در سایت های ایرانی تداعی گردد که نهایتا در قالب بنر و یا ویدئو در قسمتی از سایت قرار می گیرد ، اما تبلیغات موجود در شبکه های اجتماعی از نوع تبلیغات هوشمند است و روز به روز به این هوشمندی افزوده می شود برای مثال در اینستاگرام تمام محتوایی که کاربران در سایت قرار میدهند  به صورت لحظه به لحظه مورد بررسی قرار می گیرد و درنهایت الگوی رفتاری هر فرد تعیین و پس از غربالگری دسته بندی می گردد ، حال با این توضیحات اگر شرکتی بخواهد محصولاتش را تبلیغ کند ، اینتساگرام با اطلاعاتی که در مورد کاربرانش دارد تبلیغ مورد نظر را فقط برای دسته ای از مخاطبان نشان می دهد که در دسته بندی آن موضوع قرار گرفته اند و این اساس کار تبلیغات نوین است. البته تبلیغات فقط و فقط 30 درصد از درامد شبکه های اجتماعی را شامل می شود .

فروش اطلاعات

همان طور که در بالا هم ذکر کردم ، تمامی رفتار های ما در شبکه های اجتماعی مدام از سوی کنترل کننده های این شبکه ها مورد بررسی قرار می گیرد ، این که ما از چه هشتگ هایی استفاده میکنیم و چه چیز هایی را سرچ می کنیم ، همینطور رفتار دوستان ما را هم مورد بررسی قرار می دهند و با تعمیم رفتار های مشترک نهایتا به یک الگوی رفتاری دست پیدا می کنند و این الگوی رفتاری وقتی در قالب کل یک کشور باشد می تواند تبدیل به ابزار قدرت مندی برای کنترل و موج سواری بر یک جامعه شود به همین سادگی به همین خوش مزگی...!

خیلی ساده لوحانه است که بخواهیم بگوییم این اطلاعات را فقط در جنبه های تجاری استفاده می کنند  و این را  هرگز فراموش نکنیم که دارندگان این اطلاعات به ظاهر پیش و پا افتاده تمام نقاط ضعف جامعه ما را می دانند و در صورت لوزم فقط با یک حرکت توان راه اندازی جنگ روانی را در کشورمان دارند.. فقط با راه اندازی یک موج و موج سواری بر آن..

در هر صورت به جنبه فردی هم که به شبکه های اجتماعی امثال  اینستاگرام، تلگرام ، توییتر و.... فکر کنیم چیزی به جز اتلاف وقت ، منزوی کردن آدم ها، ایجاد بستری برای دروغ پراکنی و خود نمایی ، برای ما به ارمغان نیاورده است و هیچ وقت متن های موجود در کانال ها ی تلگرامی و پیج های اینستاگرامی جای کتاب را برای ما پر نمی کنند . بهتر است تا دیر نشده خودمان را به سمت رفتار های هوشمندانه پیش ببریم.


نظرات 1 + ارسال نظر
kilgh پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 ساعت 01:21

شک نکن ک فروش اطلاعات
نه حتی فقط شبکه های اجتماعی، خود غول گوگل حتی
استادمون خیلی در این باره باهامون گپ زد زمانی
با کلی شاهد عینی و فلان
حرفاش منطقی بود از همون موقع سمت هیچ کدومش نرفتم تباهه
دوست نداشتم زیر ذره بین بودن رو

کاملا حرفاش درست بوده
ما باید خودمون به فکر خودمون باشیم .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد