امواج
امواج

امواج

انقلاب هوش مصنوعی قسمت دوم




در قسمت اول انقلاب هوش مصنوعی  تا حدودی سناریوی آن را بررسی کردم  و  در این مطلب قصد دارم ادامه روند هوش مصنوعی را به طور مختصر توضیح دهم .

ما انسان ها زمانی به زمین پا گذاشتیم که تمام پیچیدگی های نظام خلقت از قبل آفریده شده بود  و ما تا کنون سعی در شناخت این پیچیدگی ها کرده ایم ، مغز و هوش انسان تنها یکی از آنها است . هوش درست مانند نت های موسیقی جنبه ها و ابعاد مختلفی دارد(استدلال استقرایی، هوش هیجانی، هوش فضایی و ...) در مجموع شاید 100 نوع هوش داشته باشیم که میزان قدرت آنها در هر فرد با فرد دیگر برابر نیست. حال ما در هوش مصنوعی می توانیم یکی از این جنبه ها را به صورت مجزا رشد دهیم و به حد بالایی برسانیم و از آن در کمک به انسان کمک بگیریم.

برای مثال جی پی اس نسبت به انسان مکان شناس به مراتب بهتری است ، گوگل حافظه بسیار طولانی تری دارد و کامپیوتر ها عملیات ریاضی را خیلی سریع تر انجام می دهند، حالا با  ترکیب این سه عضو و یک خودرو میتوان یک خودروی هوشمند ساخت. یکی از مزیت هایی که خودروهای هوشمند دارند این است که در حین انجام وظیفه هرگز حواسشان پرت نمی شود و در تمام مدت 6 دنگ حواسشان به رانندگی است و  نگران چیزی نمی شوند.

در ابعاد وسیع تر با توسعه هوش مصنوعی و گسترش آن می توان راه حل مسائل بزرگ بشر مانند انرژی تاریک، قانون جاذبه بین سیاره ای و ... را مورد تجزیه تحلیل دقیق قرار داد و نهایتا آن ها را حل کرد.

هوش مصنوعی به دلیل اینکه طرز فکر متفاوتی دارد ( فکر کردن بدون قضاوت و بدون جانب داری احساسی) دروازه خلاقیت و نو آوری را برای ما باز میکند  و یکی از نقطه ضعف های  عمده بشر که همان اهمال کاری است را به طور مستمر جبران میکند .{یک ربات هیچ وقت ، وقت تلف نمیکند}

در طی وقوع انقلاب صنعتی اول در اروپا سعی شد تمام ابزار آلات دستی بشر به نوعی متحرک و مکانیزه شود و این روند تا کنون ادامه داشته است و دارد.

انقلاب صنعتی دوم نیز به سرعت در حال شکل گیری و ایده آن هوشمند کردن تمام لوازم و اشیاء مورد استفاده بشر است به گونه ای که شاید در سال های آتی هر نفر یک هوش مصنوعی شخصی برای خودش داشته باشد.

مرحله بعدی در هوش مصنوعی دادن جسم به آن است وآنجاست که دنیای مکاترونیک به حد بالای تکامل خود می رسد و ربات های فوق هوش مند پا به دنیای ما می گذارند.

در  آینده احتمالا حقوق افراد بر اساس توانایی آنها در کار کردن با هوش مصنوعی است و جزو اولیت  ها به حساب می آید.

این را فراموش نکنیم که هنوز هیچ متخصص هوش مصنوعی تمام عیاری در جهان وجود ندارد.

هنوز در ساعت های اولیه این انقلاب به سر میبریم.

نسل جدید اختراعات مبتنی بر هوش مصنوعی شاید 20 سال آینده شروع به تولد کنند..

پس ما هنوز عقب نمانده ایم و می توانیم به جای غرق شدن در این دریا، بر موج هایش سوار شویم  و سهمی در تحول دنیا داشته باشیم..... 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد